Kundbearbetning på bästa sätt

Ofta har vi många ursäkter till varför kundbearbetningen kan vänta, trots att vi vet innerst inne att det är hög tid att sätta igång och det ligger som en tung börda på våra axlar. Hur kan du komma ur denna negativa spiral?

Kundbearbetning på bästa sätt

Ofta har vi många ursäkter till varför kundbearbetningen kan vänta, trots att vi vet innerst inne att det är hög tid att sätta igång och det ligger som en tung börda på våra axlar. Hur kan du komma ur denna negativa spiral? Vi listar tips som gör det lättare för dig att komma igång och som gör arbetet mer effektivt och kul:

  • Ring ditt första samtal till en befintlig kund. Gör det med målet att få input om varför de trivs med att jobba med er som leverantör. Det kommer ge dig massor med energi och motivation att ringa nya kunder. Fortsätt sedan med att ringa de prospekt du anser lite lättare och sen är du igång.

  • Planera din ringlista dagen innan. Det gör att du kan fokusera på det viktiga och inte ha några administrativa måsten som är i vägen som tar tid och energi. Ha för vana att t.ex avsluta dagen med att ta fram en ringlista för kommande dag.

  • Sätt av tid för kundbearbetning i din kalender. Låt inget annat störa den tiden och var noga med att följa utsatt tid.

  • Tävla med dig själv och sätt mål för din kundbearbetning. Bestäm hur många samtal du minst ska göra per dag och utmana dig själv att öka på den siffran kontinuerligt.

  • Upp på hästen direkt efter ett dåligt samtal. Även om det kan kännas lockande så tillåt aldrig dig själv att ta en paus efter ett dåligt samtal. Det kommer bara ge dig tid att älta och det ger dig dålig energi till nästa samtal. Inse att ibland har du sämre samtal och då är det bara att köra vidare med nästa.

  • Lyssna på din ”power”-låt precis innan du börjar med kundbearbetningen. Du kommer i bra stämning och det kommer påverka dina samtal positivt.

  • Du skapar värde för kunden. Ha alltid i åtanke vilken nytta kunderna kommer ha av det du erbjuder. Kundbearbetningen är det första steget för kunden att få ta del av hur ni kan möta deras behov. Tänk att du gör dem en tjänst att kontakta dem.

Det är dom små förändringarna som gör att kundbearbetningen blir mer än en tanke. Testa och se!

Back