Krönika: Från negativ till positiv - Hur?

”Hur får jag negativa medarbetare till att bli positiva?”. Det är en vanlig fråga jag ofta får från flera chefer. Jag har flera resonemang kring den frågan. Huruvida man är positiv eller negativ är en inställningsfråga och inställning är någonting man själv väljer.

Krönika: Från negativ till positiv - Hur?

”Hur får jag negativa medarbetare till att bli positiva?”. Det är en vanlig fråga jag ofta får från flera chefer. Jag har flera resonemang kring den frågan. Huruvida man är positiv eller negativ är en inställningsfråga och inställning är någonting man själv väljer. Väljer man att fokusera på det positiva i en situation då blir genast vardagen ljusare och man mår bättre och når resultat. Notera att jag skriver fokusera, för det går alltid att hitta negativa saker med allt men det som blir avgörande är vad vi väljer att fokusera på. Så det är alltså upp till varje person att välja sin egen inställning.

Kan vi påverka någon att välja en positiv inställning? Ja till viss del skulle jag säga. Vi kan hjälpa våra medarbetare att se möjligheterna i en viss situation. Vi kan vara noga med att förklara varför och eller bakgrunden till att vi gör vissa saker, då får vi ofta med oss många och kan skapa en positiv inställning genom det.

Om jag generaliserar så tänker jag att det finns tre typer av medarbetare. Vi har dem som själva ser till att hitta en positiv inställning och engagemang till det de ska göra. De är proaktiv, frågar efter information och tar ett stort eget ansvar och ofta de medarbetare som lyckas väl i arbetslivet. Sedan finns de personer som blir positivt inställda och engagerade om de har någon som förklara saker för dem, samt att de får rätt typ av information till sig. Här tar chefen eller annan ofta initiativet till att skapa rätt inställning och engagemang. I denna kategori finns fler än man tror, om de bara får rätt information utifrån sin synvinkel så får man med dem på banan. I den sista kategorin är personer som aktivt väljer en negativ inställning och sällan är engagerade, de vill helt enkelt inte. Dessa personer är min rekommendation att göra sig av med, de tillför sällan ett värde på ett företag. Även om kanske kunden är nöjd med deras arbete så är de med och bidrar till en sämre arbetsmiljö för alla andra och jag har svårt att tro att det väger upp för den nöjda kunden.

Avslutningsvis så vill jag säga att det är fler än man tror som man kan få till att välja en positiv inställning och skapa ett engagemang hos. Men det gäller att man som ledare hittar vad som triggar just denna person om de själva inte har förmågan att hitta det. Vi vet att beteenden smittar av sig och det bästa är alltid att börja med sig själv. Så var lägger just du störst fokus? På problemen eller på möjligheterna?

Sofia Olsson

Konsult

More intenz

Back