3 maj 2016

Så får du kontroll över din tid

För många är tiden mest ett frustrerande störningsmoment som hela tiden jagas. Men vi kan lugnt avsluta jakten på tid - vi får inte fler timmar per dygn hur mycket vi än försöker. Det är ett faktum att det inte finns tillräckligt med tid för allt, men det finns tillräckligt med tid för det väsentliga.

 

Ersätt den frustrerande jaktkänslan mot överskott

Den frustrerande jaktkänslan infinner sig när vi känner att vi är inne i ett hamsterhjul utan att komma någon vart, med tiden hack i häl. Motsatt inträffar överskottskänslan när vi börjar att strukturera den tid vi har tillgänglig baserat på vad vi vill lägga vår tid och energi på. Det är en illusion att det blir bättre av att vi springer snabbare varje dag, äter lunch i bilen eller sover mindre. Så fort vi är klara med en sak får vi något nytt att springa efter. Om vi istället börjar arbeta med hur vi använder vår tid så kan vi få överblicken tillbaka. Det handlar inte om att göra mer eller mindre. Det handlar om att göra saker på ett sätt där du sätter ramarna.

 

Investerar du din tid rätt?

De flesta är eniga om att det är klokt att ha en god överblick över sin ekonomi och budget. På samma sätt kan vi betrakta vår tid och titta på hur vi sätter den bästa tidsbudgeten. Den viktigaste faktorn för att vi ska känna att vår tidsinvestering är en succé är när våra yttre och egna förväntningar uppfylls i vår dagliga tidsplanering, enligt Time Management-tränaren Elizabeth Grace Saunders. Detta förhållande sätter Saunders in i en formel:

De yttre förväntningarna ses av oss som externa krav; "Jag måste boka sex kundmöten i veckan", "Jag måste arbeta 37 timmar", "Jag måste ...”, ”Jag ska….". Alla dessa förväntningar kommer ofta från vårt arbete, nätverk eller vår familj.

Egna förväntningar inkluderar förväntningar på oss själva kring personlig utveckling, händelserik fritid, goda relationer, boende etc.

Egenvård är de elementära aktiviteterna som vi gör regelbundet i det dagliga livet, som att sova och äta.

 

Sammanfattningsvis finns det ingen tvekan om att vårt dagliga liv är fyllt med förväntningar (både egna och yttre) som vi tycker bör infrias. Blueprint är ett begrepp för dessa tankekonstruktioner. Våra blueprints har stor inverkan på våra föreställningar om hur vårt liv kommer att se ut och utvecklas. Därför påverkar de energin, glädjen och drivkraften, men också frustrationen när vår dagliga tidsprioritering inte uppfyller våra förväntningar. Vårt missnöje är en varningssignal som berättar att våra "dåliga vanor" - omedvetna och medvetna vanor och prioriteringar - faktiskt hindrar oss från att uppnå de mål som ger glädje och som verkligen spelar någon roll för oss.

 

Övning - hur får vi kontroll över vår agenda?

Om vi ​​vill behärska prioriteringskonsten krävs det lite träning och att vi ser över våra gamla vanor, så att vi kan bygga upp nya, mer energigivande vanor där vi är medvetna om vad vi ska göra, i vilken ordning och i vilken utsträckning. Starta med att ta reda på vad som egentligen är viktigt att du får genomfört, vad du själv känner är viktigt och vad du faktiskt lägger din tid på. Starta t.ex. din arbetsdag med att ställa den här frågan till dig själv:

Arbetsdagen är över och jag lämnar kontoret med en härlig känsla av att ha uppnått det jag gärna ville. Vad har jag uppnått?

Att ställa dig själv frågan kan du börja med redan idag och göra till en ny vana i ditt arbete eller i ditt familjeliv. Du kan börja varje morgon med denna planeringsrutin, så att du tar de rätta besluten innan du börjar jobba. Och skriv ner din to do-lista! Att göra en to do-lista hjälper dig att lösa dina uppgifter en i taget istället för att fokusera på att det är mycket som behöver göras. När du skriver ner vad du vill spendera din tid på, ökar du din medvetenhet om din disponering av tiden. Utifrån översikten du får i din agenda kan du nu proaktivt strukturera din tid och dina handlingar i framtiden. Detta hjälper dig att känna glädje och energi i vardagen snarare än att känna att tiden rinner iväg och den frustrerande jaktkänslan kommer smygande.

 

Lycka till med att göra tid till en energigivande faktor!

 

Källa: Saunders, Elizabeth Grace (2015): A Formula to stop you from overcommitting your time. Harvard Business Review

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev, ange din e-postadress
Memory: 1.75 mb